31 1 2007 2 uur

Linker tank in elkaar geclecoed. Alles past zeer strak in elkaar, dus het is een precair karweitje. Ook moet daarvoor de blauwe folie aan de binnenkant worden verwijderd. Ik ga de methode volgen die Dan Checkoway heeft gebruikt.

4 2 2007 5 uur

Allereerst zijn we even bezig geweest met het klinken van de ribben op de main spar. Omdat Ilse weg moest heb ik me daarna bezig gehouden met de beugels die de tanks bevestigen aan de spar. Dat had ik beter niet kunnen doen. Normaal meet ik alles minstens drie keer na, maar toen ik in het midden van die beugels een streepje moest zetten heb ik dat voor alle zeven stuks een millimeter of vier uit het midden gedaan. Ook heb ik na het boren van de eerste niet eens gekeken of het een beetje uitkwam.... Dit werkt dus niet, en ik zal bij Van's nieuwe beugeltjes moeten bestellen. Ze kosten $ 1,60, maar FEDEX zet daar nog maar een flink bedrag op.

13 2 2007 3 uur

Dit keer wat beter gemeten... en de beugels van de linker tanks op de mainspar gemonteerd. Daarn wordt de tank op die beugels gezet en vast geclecoed. Beetje omslachtig, maar dit zorgt wel voor de beste pasvorm.

17 2 2007 4 uur

Het pakketje vervangingsbeugels is gearriveerd, dus nu kan ook de rechtertank worden gepast op de spar. Alles wat je voor de tweede keer doet gaat sneller en makkelijker, dus dit was een rechttoe-rechtaan klusje.

25 2 2007 5 uur

Doorgegaan met het passen van de linker tank op de spar. En het is inderdaad waar, de methode van Dan C zorgt ervoor dat je alles exact op mekaar aan kan laten sluiten. Het is me trouwens een raadsel waarom de platenuts voor de inboard-beugel niet als allereerste onderdeel op de mainspar gemonteerd moeten worden, nu kan je er maar moeilijk bij.

1 3 2007 2 uur

Vandaag de rechtertank gepast op de main spar volgens de Checkoway-methode. Het kwam weer precies uit, maar om de een of andere reden zijn twee gaten van de inboard Z-brackets niet mooi geboord. Oorspronkelijk stond daar een AN470-4-5 klinknagel gepland, maar dat zal ik op moeten gaan lossen, waarschijnlijk met een cherry-max popnagel.

2 3 2007 1 uur

Eerst even wat gekletst met Hans Regeer van de NVAV, die hier op bezoek was om de boel te inspecteren. Daarna nog eventjes tijd om de verstevigingstrips te knippen voor de binnenkant van de tanks.

3 3 2007 3 uur

Verstevigingsstrips afgewerkt. Tank attach brackets uitgezaagd.

4 3 2007 6 uur

Tank attach brackets en verstevigingsplaten op de ribben van beide tanks pasgeboord. Rechtertank op maat geboord. Bijna 500 gaatjes, die ook allemaal lekvrij moeten worden geklonken. De rij gaten van de skin naar de tankbaffle verzonken met de verzinkboor.

6 3 2007 2 uur

Rechtertank pasgeboord en uitgevogeld waar de aansluiting voor de flop-tube (aanvoerslang van brandstof, heb je nodig om ondersteboven te kunnen vliegen) moet komen te zitten. Er zitten twee klinknagels in de weg, die zal ik daarom verzinken.

15 3 2007 2 uur

Ringen voor de access plates gemaakt en op de endribs geklonken.

20 3 2007 5 uur

Beide benzinedoppen en drains (om voor de vlucht evt. water te lozen) geboord in de tanks. De vlotters voor de tankmeters moeten ook enigszins aangepast worden.

22 3 2007 3 uur

Beetje aan het stoeien geweest met de floptube voor de rechtertank. Als je voor zo'n aansluiting kiest moeten er ook wel een aantal dingetjes worden veranderd. Zo moet de brandstofmeter op een andere plaats komen. Ook moet daardoor de access-plate waar die oorspronkelijk in zou komen vervangen worden door een dicht exemplaar, en een paar anti-hangup-guides, die ervoor zorgen dat de floptube tijdens rare bewegingen niet ergens achter blijft hangen. Ook moet er een 'trapdoor' worden gefabriceerd, een plaatje aan een scharnier in de tank die voorkomt dat de brandstof te snel tussen de schotten heen en weer stroomt. Op zich allemaal geen grote klussen, maar die onderdeeltjes moeten wel weer apart besteld worden in Amerika.

25 3 2007 4 uur

Voor de tankvlotter van de rechtertank heb ik een verstevigingsring gemaakt en gemonteerd.

 

2 4 2007 5 uur

Eindelijk weer eens tijd om verder met de tanks te gaan. Ilse heeft weer een eindeloos aantal gaten in de skins van de tanks ontbraamd, ikzelf heb de stiffners ontbraamd en wat andere kleine klusjes voorbereid. Ook het lossolderen van de strips waar geklonken moet gaan worden kost veel tijd.

8 4 2007 10 uur, tussenstand van de tanks: 62 uur

Vandaag voor het eerst gewerkt aan het misschien wel meest gevreesde onderdeel van de bouw van de slowbuild kit: het in elkaar zettenvan de tanks met behulp van de "black death", oftewel ProSeal. Dat is een soort 2 componenten lijm, speciaal bestand tegen brandstof. En zoals goede lijm betaamd is dit prutje kleverig! Maar eigenlijk is het ons tot nu toe meegevallen. Goede voorbereiding, zoals het uitgebreid ontvetten en opruwen van de te plakken oppervlakken, en het klaar zetten van de gereedschappen en schoonmaakmaterialen is natuurlijk wel essentieel. We hebben 45 gram per keer aangemaakt. Dat is precies voldoende voor één setje stiffners. Ook was er nog tijd om één tankdop te monteren en de trapdoor voor de rechtertank te fabriceren.

15 4 2007 5 uur

De eerste twee ribben zijn nu hopelijk definitief vastgezet. Dat kost erg veel tijd en bovendien is het erg smerig werk. Men name aan de binnenkant, de bucking bar (waartegen de klinknagels platgeslagen worden) zit na verloop van tijd helemaal onder de Proseal.

17 4 2007 4 uur

En weer twee ribbetjes... De tape zorgt ervoor dat de skin mooi blijft als de klinkhamer erop 'hamert'. Ook is het handig dat de proseal niet aan het gereedschap komt.

25 4 2007 3 uur

En nog eens twee.

7 7 2007 6 uur

Ilse is weer terug van vakantie: de laatste vier binnenste ribben van de tanks zijn nu ook geklonken.

19 5 2007 3 uur

Platenuts voor de binnenste tankbeugel aan de spar geklonken. Ook de anti-hangup guide gemaakt in de rechtertank. Deze zorgt ervoor dat de floptube die de brandstof aanzuigt niet klem komt te zitten als je ondersteboven vliegt.

20 5 2007 2 uur

Outboard tankribs gemonteerd.

27 5 2007 3 uur

Inboard tankribben gemonteerd, daarna de tank attach angles en de reinforcement plates. Andersom gaat niet, er zitten anders klinknagels in de weg.

 

29 5 2007 1 uur, tussenstand van de tanks: 88 uur

Vent lines, oftewel de tankontluchting gemonteerd. Daarna de kist met de fuselage in ontvangst genomen.

7 6 2007 6 uur

Baffle van de rechtertank gemonteerd. Niet al te spaarzaam geweest met de proseal: ook aan de binnenkant is er een mooi randje ontstaan waardoor ik zeker weet (...) dat deze tank dicht is. Tot onze grote schrik bleken de gaten voor de popnagels naast de tankbeugels nog niet op maat geboord, maar met wat passen en meten is het uiteindelijk toch gelukt.

11 6 2007 5 uur

Deze keer de baffle van de linkertank gemonteerd. Als je het voor de tweede keer doet gaat het heel wat sneller. Toch is het iedere keer weer meer werk dan je vooraf inschat, en dan met name het schoonmaken achteraf: enige honderden clecos zitten vol met proseal en die moeten helaas schoon.

12 6 2007 2 uur

Van beide tanks de inspectieplaten en de tankvlotters gemonteerd en dichtgemaakt met proseal. Nu alleen nog op druk testen, maar daar wachten we even mee tot alles goed uitgehard is. Als alles goed gaat was dit voorlopig de laatste proseael-actie.

31 7 2007 4 uur Tussenstand: 105 uur

De tanks zijn nu officieel voor gesloten verklaard! Tijdens het spuiten van de flaps ook gelijk maar even de tanks gedaan.